Trillian disse:
Pelo menos não vi nada dizendo que Snyder deturpou completamente a história, pelo contrário, as críticas negativas que li dizem que o filme tem problemas porque ele tentou seguir os quadrinhos até demais,(com exceção do final) e não funcionou totalmente na tela...
Acabei de ver.
É exatamente isso. O Snyder faz uma cópia quase exata dos quadrinhos, mas isso não é o suficiente para fazer um bom filme.
O que ele esquece é que adaptações podem fazer sentido, mas a transposição de uma mídia para a outra requer mais do que uma cópia, que é, como não poderia deixar de ser, uma redução da obra original e do potencial da nova obra.
Em uma das últimas entrevistas, o Alan Moore explica o que pensa das adaptações de suas obras de forma bastante cuidadosa.
[quote='Alan Moore]A lot of the effects in The League, the things that everybody remembers, they're kind of peculiar to the comic book. If you make The League into a film, even if you continue to, say, "remain faithful to my story or my dialog"—I mean, that is so unlikely as to be absolutely impossible, but say that that was to happen. What about Kevin's artwork? Kevin's artwork is so integral to the whole feel of The League that it couldn't be done with anyone other than Kevin. I think that he is probably one of the greatest and most individual artists working in the medium at the moment because his influences, his styles, come more from British illustration, British comics, than they come from the other side of the Atlantic. I'm not saying that's a bad thing, but an awful lot of the people over here, myself included, were probably more influenced by the American material when we were growing up than we were by what was, in retrospect, brilliant British material. Kevin has always had an absurdist, grotesque British undercurrent to his work.
I think the material he's doing on this new volume—I know I say this with every new volume of The League—but I think it's Kevin's best work yet. But it always is. I really can't say anything different. It's extraordinary. He's surpassed himself again.
In a film, it's not a Kevin O'Neill drawing. I don't care how much CGI there is in it. It's not a Kevin O'Neill drawing. When I am thinking about The League of Extraordinary Gentlemen, it's Kevin's drawings that I want to see, Kevin's storytelling, or the storytelling that is the combination of both of our efforts. These are the things that are important to me about The League.
It's like the idea about the Spirit film that's being done. I mean, I would have thought that
it was fairly obvious that The Spirit is not about a guy who wears a blue mask and who fights crime from his supposed grave in a cemetery. What The Spirit is actually about is the panels on the page, the way that the eye moves from one panel to another. It's from the innovative shapes and layouts and designs that Will Eisner brought to the medium. You can't translate that into a film. Much as Eisner loved the film medium and tried to get as many techniques to comics as possible, there are things about the Will Eisner page you simply cannot translate back into cinema. I think Will would have certainly been intelligent enough to know that.
I think that adaptation is largely a waste of time in almost any circumstances. There probably are the odd things that would prove me wrong. But I think they'd be very much the exception. If a thing works well in one medium, in the medium that it has been designed to work in, then the only possible point for wanting to realize it on "multiple platforms," as they say these days, is to make a lot of money out of it. There is no consideration for the integrity of the work, which is rather the only thing as far as I'm concerned.[/quote]
http://www.wired.com/entertainment/hollywood/magazine/17-03/ff_moore_qa?currentPage=all
As pessoas tendem a descartar essas opiniões do Moore como as rabugices de um velho louco (o que ele é, não há dúvidas), mas ele tem um ponto, e é um bom ponto.
O filme teria muito mais potencial se fosse uma "livre adaptação" da obra. Faça um filme sobre o Dr. Manhattan em Marte, com breves referências à história de Watchmen e você tem mais potencial para fazer um grande filme do que tomar como objetivo uma cópia exata da HQ. É evidente que a primeira sugestão dá muito mais trabalho, requer criatividade: pessoas criando novos diálogos, novos cenários, novos enquadramentos, não dá para seguir o "manual".
Para além disso, o filme ainda é falho em outros quesitos: a ironia é perdida em vários momentos. Parece que o Snyder não entendeu que aquela fala (ou aquela cena) era uma piada, uma paródia. Em parte isso é decorrente da falta de contexto, uma vez que a Guerra Fria em 2009 soa (para a maior parte da audiência do filme) como algo quase onírico, o que não acontecia no final da década de 80; e em parte da falta de habilidade do Snyder como diretor.
No final das contas, vale como curiosidade e para dar o gosto da HQ, mas é, muito provavelmente, um filme inferior àquele que está passando na sessão ao lado.