Realismo?
Lutadores de boxe não lutam pela própria vida.
O problema com alguns sistemas que tentam ser realistas é que eles não levam em consideração diversos outros fatores, como o fator psicológico. Um homem seriamente ferido pode se tornar menos "efetivo" no combate, mas ele também pode se tornar ainda mais perigoso e "efetivo". Não se precisa ter muito conhecimento na área pra saber que a adrenalina pode fazer um homem ficar varias vezes mais forte, ou não sentir dor alguma, ou nem ao menos notar que foi ferido.
Um sistema como o CODA não leva isso em conta isso e portanto falha em tentar ser real. Ele dá a impressão de realismo ao ser mais especifico, mas ao ser especifico com um elemento, e ele dever ser com todo os elementos, e ele não leva em consideração o fator psicologico.
Um sistema abstrato como D&D tem muito mais chances de conseguir representar um combate realista. É claro que ele nao consegue porque essa não é sua proposta, mas os mais "realistas" falham muito mais.
Mas quem sou eu pra falar alguma coisa, sou só um engenheiro, não entendo medicina. Quem quer mesmo ler algo interessante sobre o assunto, sobre combates reais, deveria ler alguns relatos do FBI. Não ensinam muita coisa que pode ser usada no RPG, mas pelo menos são divertidos.
http://www.fbi.gov/publications/leb/2004/oct2004/oct04leb.htm#page_15
"In the authors’ ongoing study of violence against law enforcement officers, they have examined several cases where officers used large-caliber hand guns with limited effect displayed by the offenders. In one case, the subject attacked the officer with a knife. The officer shot the individual
four times in the chest; then, his weapon malfunctioned. The offender continued to walk toward the officer. After the officer cleared his weapon, he fired again and struck the subject in the chest. Only then did the offender drop the knife.
This individual was hit five times with 230-grain, .45-caliber hollow-point ammunition and never fell to the ground. The offender later stated, “The wounds felt like bee stings.”
In another case, officers fired six .40-caliber, hollow-point rounds at a subject who pointed a gun at them. Each of the
six rounds hit the individual with no visible effect. The seventh round severed his spinal cord, and the offender fell to the ground, dropping his weapon. This entire firefight was captured by several officers’ in-car video cameras.
In a final case, the subject shot the victim officer in the chest with a handgun and fled. The officer, wearing a bullet-resistant vest, returned gunfire. The officer’s partner observed the incident and also fired at the offender.
Subsequent investigation determined that the individual was hit 13 times and, yet, ran several blocks to a gang member’s house. He later said, “I was so scared by all those shots; it sounded like the Fourth of July.” Again, according to the subject, his wounds
“only started to hurt when I woke up in the hospital.” The officers had used 9-millimeter, department-issued ammunition. The surviving officers re ported that they felt vulnerable."
Outro artigo interessante tem a ver com espadas e seus mitos:
http://www.classicalfencing.com/articles/bloody.php
"Although stab wounds to the heart are generally imagined to be instantly incapacitating, numerous modern medical case histories indicate that while victims of such wounds may immediately collapse upon being wounded, rapid disability from this type of wound is by no means certain. Many present-day victims of penetrating wounds involving the lungs and the great vessels of the thorax have also demonstrated a remarkable ability to remain physically active minutes to hours after their wounds were inflicted. These cases are consistent with reports of duelists who, subsequent to having been grievously or even mortally wounded through the chest, neck, or abdomen, nevertheless remained actively engaged upon the terrain and fully able to continue long enough to dispatch those who had wounded them. "
O artigo também tem descrições de duelos "reais", que claro, foram aumentados e fantasiados por quem os contou, mas não deixam de ser interessantes, e ao mesmo tempo, lembram como o combate D&Distico, sem se preocupar com "realismo", pode ser emocionante.
"Take for example the case of the duel fought in 1613 between the Earl of Dorset and Lord Edward Bruce. According to the Earl's account, he received a rapier-thrust in the right nipple which passed "level through my body, and almost to my back." Seemingly unaffected, the Earl remained engaged in the combat for some time. The duel continued with Dorset going on to lose a finger while attempting to disarm his adversary manually. Locked in close quarters, the two struggling combatants ultimately ran out of breath. According to Dorset's account, they paused briefly to recover, and while catching their wind (Second Wind
), considered proposals to release each other's blades. Failing to reach an agreement on exactly how this might be done, the seriously wounded Dorset finally managed to free his blade from his opponent's grasp and ultimately ran Lord Bruce through with two separate thrusts. Although Dorset had received what appears to have been a grievous wound that, in those days, ought to have been mortal, he not only remained active long enough to dispatch his adversary, but without the aid of antibiotics and emergency surgery, also managed to live another thirty-nine years."
Alguém ja assistiu dois espadachins lutando pela vida?
EU gostei dessa história. Como diria Adam Savage "Eu rejeito a sua realidade e substituo pela minha."
Voltando ao assunto principal, realismo no combate é muito mais do que "recebi um ferimento no braço, então agora devo receber uma penalidade no ataque com aquele braço". Isso é simplista e previsível demais.
A reação do corpo humano, a reação física e psicológica, que em grande parte dependem do interesse da pessoa no combate e da própria personalidade da pessoa, e tudo isso influenciado também por elementos únicos de cada situação de combate, tudo isso junto e muito mais, é imprevisível e complexo demais para se tentar mensurar em uma regra de jogo. Dizer que um sistema consegue ser mais realista que outro não faz sentido. Nenhum chega nem perto. O que da para classificar é sim qual o sistema mais simples, o mais divertido e o mais "acreditável". Mas classificar como o mais realista e menos realista não faz sentido.